Här hittar du svar på dem vanligaste frågorna

Hur går det till?

Hur funkar det?
Du lägger enkelt in din order på vår hemsida eller app och väljer vad du vill ha tvättat..
Du väljer en dag och tid som passar dig för upphämtning.

Priser och betalningar

Hur tar ni betalt för er tjänst?
Vi tar Swish eller betalning via faktura. Med Fortnox kan du tryggt och enkelt dela upp betalningen eller betala direkt.

Vad kostar transporten?
Transportkostnaden är 59 kronor för privatpersoner.

Jag vet inte hur många kilo jag har, hur mycket kommer jag att betala?
Det är bra om du kan uppskatta ungefär hur mycket tvätt du har så att du vet hur mycket det kommer att kosta, vi väger alltid tvätten när vi får in den och du debiteras 70 kr/kg.
Det minsta du kan skicka in är 10 kg, har du mindre debiteras du för 10 kg.

Jag har bokat 10 skjortor, kan jag skicka med blusar eller damskjortor?
Skjortor för 35 kr/st gäller enbart herrskjortor. Om du har damskjorta eller blus välj det istället.
Om du bokar skjorta och skickar in blus eller damskjorta kommer du att debiteras för blus/damskjorta.

Kan jag skicka min tvätt i egen påse, kostymfodral eller galge?
Tyvärr får man inte tillbaka varken galge, fodral eller påse.

Gäller priserna för privatpersoner och företag?
Priserna på hemsidan gäller endast privatpersoner.

Har ni en minsta köpgräns?
Du kommer att se ett meddelande om din ordersumma inte överstiger minimum.
Minsta köpgräns är 500 kr för att kunna lägga en order. I  Stockholm city är det 500 kr, men det kan vara högre köpgräns i andra ställen.
Saltsjöbo, Sollentuna, Kista & Järfälla har en minsta köpgräns på 700 kr.

Avbeställning

Hur avbokar jag min order?

Du kan mejla oss och avboka din order, senast 24 timmar innan upphämtning. Avbokar du senare än 24 timmar så tillkommer en avgift på 200 kr.

Vad gäller vid avbokning för en tjänst som ni har avrått ifrån?

Det tillkommer då en avgift på 200 kr om då vi har hämtat upp och levererat.

Rutavdrag

Kan jag utnyttja RUT-avdraget hos er?

Tyvärr kan vi inte erbjuda priser med RUT.

Transport och leveranstid

Hur ska jag packa tvätten?
Om det är första gången du bokar, lägg tvätten i plastsäckar och förslut ordentligt (Du får inte tillbaka dina plastsäckar).
Om du inte har plastsäckar, skriv då i ordernoteringar att du behöver tvättsäckar.

När hämtar ni min tvätt?
Vi hämtar och lämnar mellan kl 16 – 22 om inget annat är avtalat. Du väljer själv vilken dag du vill ha upphämtning när du lägger din order.

Hur lång leveranstid har ni?

48 timmars leveranstid (arbetsdagar) på kemtvätt och vattentvätt.
1 veckas leveranstid (arbetsdagar) på mattor och bäddmadrasser.

Om du skickar hushållstvätt/kemtvätt tillsammans med mattor blir leveranstiden 1 vecka.

Kan jag betala extra för att få express?
Det är tyvärr inte möjligt.

Måste jag vara hemma vid hämtning & leverans?

Du kan lämna tvätten utanför dörren men du bär ansvaret tills det att vi mottagit tvätten.
Vid leverans kan du välja om du vill att vi lägger tvätten utanför dörren.

Hur tvättas mina kläder?

Tvättas mina kläder separat från andra kunders tvätt?
Din tvätt torktumlas på ett skonsamt torkprogram med låg värme, Om du inte vill att dina plagg torktumlas välj istället exempelvis byxa så torktumlas inte din byxa.

Hur torkas mina kläder?
Din tvätt torktumlas på låg värme, vi ansvarar inte för plagg som skickas in som hushållstvätt men som ej klarar torktumling. Välj istället exempelvis byxa så torktumlas inte din byxa.

Måste jag sortera min tvätt?
Du behöver inte sortera din tvätt, det ordnar vi. Om du bokar hushållstvätt och exempelvis byxa eller stickad tröja måste det packas separat i en egen påse,

Använder ni miljövänliga produkter?
Vi lägger ett stort fokus på att produkter vi använder är svane märkta och miljövänliga.

Min hud är känslig, kan ni använda parfymfri tvättmedel?
Vi använder endast parfymfri tvättmedel.

Använder ni sköljmedel?
Sköljmedel är inte miljövänligt, därför har vi valt att inte använda det. 

Jag har ett nytt plagg, kan ni tvätta det separat?
Lägg in det i liten plastpåse tillsammans med tvätten och meddela oss via noteringar när du bokar att det ska tvättas separat. Kostnad på 40 kr per plagg tillkommer.

Prenumeration

Hur fungerar en prenumeration?
Prenumeration hos oss är inte bindande och du kan när som helst avbryta den men tidigast 48 timmar innan en hämtning.
Du får tvätten hämtad veckovis, varannan vecka eller en gång i månaden, det bestämmer du helt själv.
Mejla oss om du är intresserad av att starta en prenumeration.

Jag vill avsluta min prenumeration?
Ta kontakt med oss via mejl och meddela oss om att du vill avbryta din prenumeration.

Kan jag pausa min prenumeration?
Du kan pausa din prenumeration om du exempelvis ska på semester eller inte behöver vår tjänst för tillfället. Kontakta oss via mejl.

Vilka regler gäller för värvning av en vän?

Vad gäller för att värva en vän?
För att din inbjudan ska vara godkänd är det följande som gäller:

  • Den som värvar en vän måste ha använt tjänsten tidigare.
  • Du som värvar får din rabattkod för när din vän har en fullföljd order.
  • Om någon av reglerna inte följs har Tvättdax rätt att ta full betalning och avbryta rabattkoden.

I vilka städer finns er tjänst?

I vilka städer erbjuder ni er tjänst?

I stora delar av Stockholm. I kassan får du fram om vi levererar till dig när du anger ditt postnummer.